سفارش تبلیغ
صبا ویژن

88/1/28
6:0 عصر

عزا و عروسی سیمانی ها و تبلور یک رویکرد

بدست هادی جمالیان در دسته بازار سرمایه، اقتصاد ایران

چند روز پیش طی مراسمی با حضور معاون اول رییس جمهور جشن خودکفایی صنعت سیمان همزمان با افتتاح کارخانه 4000 تنی سیمان کنگان بوشهر که از بزرگترین مجمتع های تولید سیمان کشور است ، برگزار شد. برای تاسیس این مجمتع رقمی بالغ بر 220 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است . به این ترتیب ظرفیت تولید سیمان در کشور به بیش از 64 میلیون تن در سال رسید و از تقاضای داخلی فراتر رفت و جشن خودکفایی برگزار شد.

همزمانی افتتاح کارخانه سیمان کنگان بوشهر با بازگشایی نماد سیمان صوفیان در بورس به نوبه خود پدیده جالبی بود. سیمان صوفیان با ظرفیتی مشابه سیمان کنگان بوشهر از بزرگترین شرکت های سیمانی پذیرفته شده در بورس است که مدتی نماد معاملاتی سهام آن بسته بود. بازگشایی نماد معاملاتی سهام این شرکت با قیمتی در حدود 3000 ریال برای هر سهم با در نظر گرفتن سرمایه 350 میلیارد ریالی این شرکت به معنای ارزش بازاری معادل 105 میلیارد تومان برای این شرکت است که البته بنظر می رسد روند کاهشی نیز داشته باشد. این درحالی است که ارزش بازار این شرکت قبل از بسته شدن نماد در بهمن ماه سال گذشته حدودا 185 میلیارد تومان بوده است. به عبارت دیگر سهامداران شرکت سیمان صوفیان در روزبازگشایی نماد این شرکت شاهد افت 45 درصدی ارزش دارایی خود بودند.

زیان قابل توجه سهامداران شرکت های سیمانی در بورس ویژه سیمان صوفیان نیست و اکثر شرکت های سیمانی در بورس در پی نظام کنترل قیمت فروش سیمان از سوی دولت طی سال های گذشته با کاهش ارزش سهام خود روبرو بوده اند.

فارغ از ارزیابی عملکرد دولت در نگه داشتن سیمان در سبد حمایتی و همچنین محدودیت های صادراتی که برای شرکت ها طی چند سال اخیر وضع می شد ، این دو پدیده یعنی برگزاری جشن خودکفایی صنعت سیمان و کاهش قابل توجه ارزش سهام شرکت های سیمانی تبلور رویکرد چند ساله تصمیم گیران عرصه اقتصاد کشور نسبت به بازار سرمایه است.